70 eurot (teiste koguduste liikmetele)
Jeesus ütleb: Mina olen ülestõusmine ja elu. Kes minusse usub, see elab, isegi kui ta sureb. (Jh 11:25)
Surm
ja kristlik matus
Kõik
kristlased - nii elavad kui surnud - kuuluvad kokku ja moodustavad
üheskoos Jumala rahva ruumi ja aegu ületava osaduskonna. Kristlasi
ei saa lahutada oma Issandast miski, isegi mitte surm.
Ülestõusmisusk
on määrav aspekt kristlikus surma- ja matusekäsitluses. Kristuse
matmine ja surnuist ülesäratamine on kristlastele selge märk, et
ka meile on haud puhkeasemeks enne ülestõusmist ja kõigi Jumala
tõotuste lõplikku täitumist. Seepärast ei pea kristlased surma ja
surnute pärast olema kurvad
nagu need, kellel ei ole lootust. Oma
liikmeid väärikalt maha mattes järgib kogudus Toobiti eeskuju,
kes ei jätnud oma rahva seast surnuid maa peale, vaid mattis nad
maha. Surnute matmisega väljendatakse armastust nii mahajääjatele
kui ka surnule endale. Kristlased on pidanud matust armastusteoks,
millest Jeesus räägib tähendamissõnas viimsest kohtust.
Kristlikul
matusel on kesksel kohal surma ja kadu-vuse tunnistamine, tänu ja
palve lahkunu eest. Suur tähendus on hingehoiul: lohutusel,
evangeeliumi kuulutamisel, lootuse ja ülestõusmisusu tugevdami-sel
ning üleskutsel oma elu targalt kasutada.
Matus
koosneb palvuste ja talituste reast, millega kristlik Kirik oma
liikmeid surmateel saadab. Ei saa tõmmata piiri surija saatmise ja
matuse ning matuse ja leinajate hingehoiu vahele. Matus algab mõnes
mõttes juba surivoodil ja jätkub lahkunu muldasängitamise järel
mälestamise kujul.
Matus
Matusetalitus
toimub:
a)
kolmeosalisena – ärasaatmine, matusetalitus kirikus või kabelis
ja muldasängitamine surnuaial;
b)
kaheosalisena – matusetalitus ja muldasängitamine surnuaial;
c)
üheosalisena – haual või krematooriumikabelis. Pärast
tuhastamist võidakse urn asetada hauda eraldi vaimuliku talitusega.
Inimene
loetakse kiriklikult maetuks, kui on toimunud mullapanek. Kohaliku
tava järgi toimub mulla-panek ehk matmine haual või kirikus
(kabelis).
Tuhastamise puhul toimub mullapanek alati enne tuhastamist
matusetalitusel krematooriumi kabelis või kirikus. Matuse
läbiviimise ja kirikuraamatusse sissekandmise eest vastutab vaimulik. Tema volitusel võib talitust pidada ka ilmik, kelleks võib
olla täis-õiguslik koguduseliige.
Praktilised
küsimused
Matuse
puhul arvestatakse konkreetset olukorda, võimalusi ja kohalikke
tavasid. Matusetalituseks
ettevalmistamisel tuleb vaimulikul leida aega vestluseks lahkunu
omastega, soovitav on külastada kodu juba enne matust. Oluline on
tutvustada matusetalituse
korda ja sisu, kokku leppida muusika, pildistamise, lahkunuga viimase
jumalagajätu,
haua tegemise, pärgade panemise, mälestamise jms asjus.
Koguduse
ühisel laulul on matusel oluline koht. Muusikaosa kohal võib
kasutada ka koori, solisti, orelit või muud instrumentaalmuusikat. Rongkäigukord
matusel
on tavaliselt järgmine: rist (hauarist või protsessioonirist,
võimalusel ka küünlad), nimetahvel, vaimulik, puusärk, omaksed,
teised matuselised.
Pärgi
ja kimpe kannavad
matuselised puusärgi järel. Võimalik on lähedaste omaste ja
asutuse või organisatsiooni pärgade kandmine rongkäigu alguses
risti ja vaimuliku vahel. Sama tava kehtib ka lahkunu teenetemärkide
ja organisatsiooni lippude rongkäigus
kandmisel.
Puusärki
kantakse
alati jaluts ees. Kirikus ja kabelis asetatakse puusärk jalutsiga
välisukse poole. Talituse toimetaja seisab puusärgi peatsis.
Omastele varutakse istumiskohad esimesse pingiritta või puusärgi
lähedusse. Matuseküünalde
kasutamisel asetatakse need puusärgi peatsisse või peatsisse ja
jalutsisse. Kus on kasutusel paasaküünal, asetatakse see puusärgi
peatsisse.
Õnnistamis-
ja matmissõnades
kasutatakse lahkunu täisnime (eesnimi ja perekonnanimi). Lapse
puhul nimetatakse vaid eesnime. Tiitleid ei loetleta, samuti ei
kasutata kunstnikunime. Järelehüüded
öeldakse pärgade asetamise ajal. Elulugu
saab pikemalt meenutada kodusel palvusel või pärast matusetalitust
peielauas.
Ärasaatmine
Palvuse
kord on mõeldud kasutada eelpalvusena enne kirikus või kabelis
toimuvat matusetalitust. Ärasaatmine peetakse kodus, haiglas või
mujal, kus puusärki kuni matusetalituseni hoiti. Kui puusärgiga
minnakse kodust otse surnuaiale, siis peetakse kodune talitus
matusetalituse korra järgi.
Matusetalitus
Matusetalitus
võib toimuda kirikus, kabelis või kodus. Matmissõnad öeldakse
kirikus (kabelis) või haual.
Kui lahkunu tuhastatakse, peetakse matusetalitus koos matmisega
(matmissõnadega) enne tuhastamist. Matuselised jätavad lahkunuga
jumalaga kodus või kirikus (kabelis) enne või pärast talitust.
Kui puusärki soovitakse talitusel avada, tehakse seda kodus või
kirikus (kabelis). Kui matmine on toimunud juba kirikus (kabelis),
siis selle järel puusärki üldjuhul enam ei avata. Pallumi
(puusärgilina) võib asetada puusärgile haual enne puusärgi
hauda-laskmist või juba kohe pärast puusärgi viimast sulgemist.
Urni
haudapanek
Talituse
kava kasutatakse siis, kui lahkunu tuhastati ja urn soovitakse
vaimuliku talitusega hauda panna. Samuti saab seda kava kasutada sel
puhul, kui matusetalitus toimus teises paikkonnas või kui
matusetalitus ja muldasängitamine ei toimu samal päeval. Urni
haudapaneku puhul peab talituse pidaja täpsustama, kas enne
tuhastamist toimus vaimulik talitus. Kui mullapanekut ei ole juba
toimetatud, siis tehakse seda haual. Talituse osade järjekorda saab
vajadusel kombineerida.
Mida teha, kui soovin matust?
- Kõigepealt tuleb võtta ühendust koguduse vaimulikuga ja leppida kokku matusetalituse aeg ja käik. Kaasa tuleb võtta surmatunnistus.
- Kristlikul matusel ei saa kasutada ilmalikke laululehti, mida pakuvad matusebürood.
Ristimata inimese matmise üle otsustab koguduse vaimulik.